Egy magazin tervezése összetett feladat
Igaz, nem a kölzeltmúltból való ez a magazin tervezés, de összetettsége és számtalan részlete miatt mindenképpen érdekes téma. A különböző tartalmú, tematikájú magazinok minden esetben nagyon változatos grafikai és tipográfiai munkát kívánnak. Nem csak a könyvekkel, céges brossúrákkal való összehasonlításban. Ezek ugyanis rendszerint egy már meglévő tipográfiai terv / arculati kézikönyv alapján, nem nagy terjedelemben és főleg, nem túl gyakran készülnek. Ezzel szemben egy magazinban sokféle rovat, tördelés szempontjából különböző tartalmú cikkek és számos különböző tartalom típus szerepel. Ezeket pedig úgy kell megtervezni, hogy az egyes rovatok karakteresen elváljanak egymástól a látványt illetően. Miközben mégis megvan közöttük az a vizuális kapocs, ami összefogja az egészet és végigpörgetve, koherens, egységes magazin látszatát adja.
Egy jó magazin tervében ezért szükség van egy nagyon flexibilis alapra, amit azután látványosan lehet különböző rovatokra mutálni, amelyek maximálisan kiszolgálják az adott tartalomhoz szükséges igényeket. A magazin tervezés ezért igen nagy tapasztalatot és szakérlemet kívánó feladat, szeretnénk ezt részletes is bemutatni.
A magazin terv a címlappal kezdődik
Minden magazin első és legmeghatározóbb eleme a címlap, illetve annak is a fejléce része, a magazin neve. Ez többnyire logóként is funkcionál, illetve tartalmazza a magazin kötelező elemeit, úgy mint évfolyam, szám, ár, vonalkód, stb. Ezt hívjuk a szakmában kopf-nak. A Mammut Magazon esetében az említett kötelező elemekkel picit lazábban lehetett bánni, mivel ez egy ingyenes magazin. A kereskedelmi forgalomban kapható lapokkal szemben így nem volt szükség az ehhez kapcsolódó elemekre. Volt viszont egy bizonyos tekintetben sokkal nagyobb kötöttség, mégpedig az alap színpár. Mivel a Mammut mint bevásárlóközpont, illetve cég, rendelkezik logóval és az ahhoz tartozó arculati színekkel. Ezt az egy attribútumot muszáj volt végigvinni az egész lapon, de sikerült további színekkel kiegészíteni, hogy egy picit oldjuk ezt az erős színpárt.
A címlap teljes egészében megőrizte korábbi sajátosságait, néhány apró pontosítás történt csak a korábbiakhoz képest. Szükség volt a címlapon szereplő objektumok egymáshoz való elhelyezkedésének pontos beállítására. A Mammut felirat kivételével, minden más szövegben lecseréltük a korábbi Futura metszeteket, a megfelelő Helvetica betűkre. A három kiemelt anyag címét tartalmazó színes flekket pedig módosítottuk. Minden lapszám esetében eltérő, az adott évszakhoz és a kiválasztott címlapfotóhoz illő színekből álló hármas kombináció lett.
Következő a betűtípus
Betűtípusok tekintetében ez a magazin terv meglehetősen visszafogott, mivel lényegében egyetlen betűcsaládot használtunk benne. Igaz, hogy a teljes családban közel hatvan különböző metszet szerepel, tehát egy igen gazdag választékról van szó, ám.ebből is csak tizenegynéhány változatot használtunk a magazinban.
A magazin teljes tipográfiájába beletartozik az összes állandó rovat és az azokban használt szövegstílusok. Minden, a megtervezett rovatoktól eltérő speciális anyagnál, a betűcsalád további metszetei is használhatók, amennyiben a tartalom vagy a tördelés úgy kívánja, mint pl. a 2009/nyári szám 24-25. oldalán a napszemüveges cikk esetében.
A Helvetica betűcsaládon kívül mindössze egyetlen további betű került alkalmazásra, a Zapfino Extra LT készlet One nevű metszete, amely a Mammut Manfréd Patikája rovatban szerepel címként. Ugyanez a stílus használható más, rövid, keretes anyagoknál, ahol a cikk tartalmilag ezt megengedi, mint pl. a 2009/tavaszi szám 7. oldalán található Szeretik egymást az emberek cikk esetében. Ugyanez a betű használható főcímként is, de csak akkor, ha ezt a cikk tartalmilag indokolja, lásd 2009/tavaszi szám 40. oldalán az Esküvő 2009 cikk esetében.
A magazin tervezés harmadik lépése a mesteroldalak kialakítása
A margók, hasábrendszerek, modulháló, vagyis összességében a mesteroldalak megtervezésével a magazin alapjait rakjuk le. Ebben az esetben az alap oldaltükör kialakítása után, további, rovatonkénti változatokat alakítottunk ki.
Az állandó rovatok elrendezését tekintve öt különböző mesteroldal beállítás készült. Ezek elegendő variációs lehetőséget biztosítanak bármilyen tördeléshez.
Mesteroldalak
Az Ajánló rovathoz készült mesteroldal egy öt hasábos elrendezés és egy 5×6-os modulháló keresztezése. Ezt a mesteroldalt használjuk az Ajánló rovat összes eleméhez, de más cikkeknél is használható, amennyiben a tördelés és elrendezés azt megkívánja. Az állandó cikkek közül ilyen pl. a Fókuszban, a Millenáris-Marczibányi programajánló, a Moziajánló. Ugyanezt használtuk az M’Art programajánlóhoz is.
A Vendég rovathoz készült mesteroldal alapja egy hét hasábmodulos rendszer, amelyben háromszor két modul összevonásából jön létre három szöveghasáb, a hetedik pedig képaláírás hasábok és marginálisok képzésére szolgál. Ezt a mesteroldalt használjuk a Vendég rovat összes eleméhez, de más cikkeknél is használható, amennyiben a tördelés és elrendezés azt megkívánja.
A Divat rovathoz készült mesteroldal egy hat hasábmodulos rendszer, amelyben a modulok tetszőleges összevonásával eltérő szélességő kép- illetve szöveghasábokat hozhatunk létre. Ezt a mesteroldalt használjuk az összes Divat oldalhoz, beleértve a Gyerekdivat oldalakat is, de más cikkeknél is használható, amennyiben a tördelés és elrendezés azt megkívánja, pl. a 2009. nyári szám 64. oldalán a Ha jön a baba című kismama-divat cikknél.
A normál cikkek esetén használható mesteroldal egy hat hasábmodulos rendszer. Ebben két modul összevonásával, 58 mm széles szöveghasábokat hozhatunk létre. Négy modul összevonásával a lead tördeléséhez szükséges kéthasáb széles (120,5 mm) hasábot, míg hat modul összevonásával a főcímek tördeléséhez szükséges tükörszéles (183 mm) hasábot hozhatunk létre. Ezt a mesteroldalt használjuk minden olyan folyószöveges cikk esetében, amelyek egyetlen másik rovat/mesteroldal rendszerbe sem tartoznak.
A Tartalom mesteroldal egy hathasábos elrendezés és egy 10×6-os modulháló keresztezése. Ezt a mesteroldalt alapvetően a Tartalom oldalhoz használjuk, ugyanakkor más cikkeknél is használható, amennyiben a tördelés és elrendezés azt megkívánja. A margóbeállításokat tekintve ez a Divat mesteroldal „testvére”.
Tipográfia és tördelés – a magazin tervezés alapjai
Ebben a fejezetben kerül bemutatásra az összes a magazinhoz készített karakter és bekezdés stílus, azok részletes beállításai, a használatukkal kapcsolatos szabályok és megkötések. Ami főként olyan szakmai szöveg, ami a tényleges tördelés és tervezés során felmerülő kérdésekre ad választ.
A magazinban sok eltérő szövegformázás szerepel, csak azokból készült stílus, amelyek rendszeres használata miatt ez elengedhetetlen. Néhány esetben minimális átfedés van eltérő stílusok között, de a könnyebb kezelhetőség érdekében ilyenkor külön stílusokat hoztunk létre. A magazin tervhez készített szövegstílusokat is csoortokra osztottuk. Készítettünk stílusokat a címlaphoz, a tartalom oldalhoz, a különböző folyó szöveges cikkekhez. Elég sokféle cím és kiemelés stílust terveztünk, valamint a különböző rovatok keretes kiemeléseit, infóboxokat és képaláírásokat is bestílusoztuk.
A szövegstílusokat sok helyen egészítik ki egyéb grafikai elemek. A különböző rovatok kiemeléseihez használt díszítő motívumok, képaláírásokhoz és szövegközti kiemelésekhez használt grafikai elemek. Nagyon sok grafikai megoldást alkalmaztunk a Divat rovat termékeihez, könyv-, dvd-, mozi- és cd-ajánlóhoz. Valamint a magazin egy kiemelt részét kepezte a térkép rovat, ami a két épületből álló komplexum összes emeletét ábrázolta. Minden szinte be voltak számozva az üzlethelyiségek és a térképrajzok mellett tematikus táblázatokban szerepeltek az üzletek.
Színek és színkombinációk – a magazin tervezés fontos része
A magazinban használt színeknek és színkombinációknak három csoportját különböztettük meg. A magazin arculati- vagy alapszíneit, a használatukban meghatározott dedikált színeket és a modifikális színpárokat.
Dedikált színek – konkrét rovatok, céges oldalak a magazin tervben
Dedikált színnek nevezünk minden olyan, a magazinban használt színt, amelyek egy adott rovathoz, tipográfiai szövegstílushoz, cégnévhez vagy logóhoz kapcsolódó szín. A dedikált színeket sehol máshol és semmilyen más célra nem használjuk a lapban, mint amihez kifejezetten készültek. Vagyis az adott rovat vagy tipográfiai szövegstílus dedikált színét egyetlen más rovatban vagy stílusban sem használjuk, illetve egy céghez vagy annak logójához dedikált színeket egyetlen más esetben sem használjuk. Ezáltal biztosítjuk, hogy az adott rovat vagy cég jellegzetessége, kizárólag a sajátja legyen, így más helyen nem található meg a magazinban. A dedikált színek alcsoportja a magazin négy arculati színe is, amelyek szintén dedikált színek, de különleges fontosságukra való tekintettel, egy külön színcsoportot is képeznek egyben.
Arculati színek
Négy arculati színt különböztetünk meg a magazinban, amelyekből az első kettő a Mammut Bevsárlóközpont logójának két színe a piros és a szürke. E két alapszínt egészítettük ki két további színnel egy naranccsal és egy zölddel, amelyek a magazin tipográfiai alapszínei. E színek valamelyike biztosan felbukkan a lap minden egyes rovatában.
Modifikális színpárok
Minden olyan cikk esetében, amelyhez nem tartozik dedikált szín, az anyag tartalmától és képeinek színétől függően bármilyen színpár létrehozható. A bármilyen színpár megfogalmazás persze idézőjelben értendő, hiszen a színpárok kiválasztásakor figyelembe kell venni a magazin alap arculatát és jellegzetességeit, ám ez oly nehezen megfogható, hogy a pontos definíció helyett inkább az eddig kikevert színpárok felsorolásával próbáljuk illusztrálni a helyzetet. A színpárok mellett bizonyos esetekben szükség lehet további színek bevonására is, pl. a divat rovatban, ezért hármas színkombinációk létrehozása is lehetséges.
A magazin terv további részei
A fő paraméterek után a specifikusabb részletek maradnak. Az állandó rovatokon kívüli, egyedi tartalmakhoz készített címsorok és a különböző grafikai elemek.
Összességében egy nagyon változatos, sok részletet tartalmazó, technikai paramétereket és esztétikai iránymutatásokat tartalmazó arculati és tördelési dokumentációt készítettünk. Ide kattintva megnézhetitek további kiadvány terveinket is.
fotók: https://unsplash.com/