Az előre megtervezett logotípiák kínálatát, 2023 őszén töltöttük fel másik honlapunkra, a pimpernel webshopba. Bár ezt az egész oldalt eredetileg esküvői meghívók és kiegészítők, valamint más további papírtermékek – pl. egyedi fotóalbumok és füzetek – forgalmazására hoztuk létre. Időközben viszont elkezdtük bővíteni a saját tervezésű és gyártású papírtermékink körét.
Ennek során hoztuk létre a branding termékek csoportját és készítettük el ezen belül a Kreatív névjegykártya kollekciót, amelyet korábban már itt a céges oldalunkon is bemutattunk: Kreatív Névjegykártyák Már Előre Megtervezve
E névjegykártya kollekció egyfajta folytatásaként terveztük meg és töltöttük fel az instant logotípiák első sorozatát. Ebben 46 már megtervezett logotípiát hoztunk létre, különböző témakörökhöz, tevékenységekhez kapcsolódóan. Az instant megfogalmazás azt jelenti, hogy nem személyreszabott, egyedi tervezési folyamat során létrejött logókról van szó. Hanem általunk kitalált témakörben, fiktív elnevezéssel készített logóterv.
A konstrukció lényege, hogy az előre elkészített tervekből válogathatsz. Megmondod, hogy melyik tervet szeretnéd és azt milyen elnevezéssel, márkanévvel szeretnéd viszontlátni, mi pedig átszerkesztjük azt. On-line és nyomtatott felhasználásra egyaránt alkalmas fájlformátumakat készítünk és adunk belőle, így akár Te magad is tervezhetsz belőle bármit, illetve felhasználhatod a social media felületeiden. Mindezt rövid átfutással és az egyedi logótervezéshez képest, nagyon kedvező áron veheted igénybe.
Az előre megtervezett logotípiák ötlete
A logotípia úgy általában, a logók egy olyan típusa, amely teljes egészében – de legalábbis nagyobb részt – tipográfiai megoldásokon alapul. Nem tartalmaz grafikát, illetve az esetleges „grafikus” motívumok is valamilyen betű alapú ötletből jönnek létre. Tehát nem egy klasszikus értelemben vett logó, hanem logotípia.
Az pedig, hogy ezeket előre megterveztük, ezesetben azt jelenti, hogy nem egy személyreszabott, egyedi tervezési folyamat során létrejött logóról van szó. Hanem „csak” egy általunk kitalált témakörben, fiktív cégnévvel készített logó dizájn. Kicserélheted benne a márkanevet és a tevékenységre utaló további sorokat és/vagy kérheted bármilyen színben és további opciókkal. Vagyis az általunk készített alapötletet, saját igényeid szerint módosíthatod – bizonyos keretek között – így kialakítva a saját logotípiádat.
Azt azonban máris szögezzük le, hogy mindez nem valamilyen olcsóbb/egyszerűbb megoldása a logótervezésnek. Tehát nem arról van szó, hogy lebutítottuk a logót és mivel nem kell hozzá grafikát csinálni, ezért olcsóbban adjuk. Nem azért nem csinálunk grafikát hozzá, mert lusták vagyunk, illetve így szeretnénk spórolni. Hanem azért, mert mindez egy tudatos tervezői / megrendelői koncepció része. Így tehát ez az egész sorozat nem valamiféle leegyszerűsített és leolcsósított változata egy „rendes” logónak. Csupán egy, a szokásostól némileg eltérő vizuális eszköztárral történő alternatív eredménye a logótervezésnek.
Egyszerűbb folyamat, rövidebb átfutás
Ha megtetszik valamelyik terv az előre megtervezett logotípiák kínálatából, akkor elkészítjük neked ugyanazzal a dizájnnal, az általad megálmodott márkanevet illetve selfbrand feliratot. Így a klasszikus logótervezés folyamatával ellentétben, nem szükséges briefet írnod és a teljes folyamatot végig kísérned, instruálnod. Épp emiatt az instant logotípiák elkészítésének átfutási ideje is rövidebb és az ára is alacsonyabb. Annyi benne a kompromisszum, hogy ez nem lesz egy 100%-ban személyre szabott és egyedi megoldás.
Amár említett 46 terv feltöltésekor, részletes blog bejegyzést írtunk a logotípiák mibenlétéről és arról, hogy mindezt miként látjuk és hogyan gondolkodunk róla: Instant logotípiák Érdemes elolvasni, mert rengeteg klassz logóval és fotóval illusztráltuk, így még akkor is izgalmas olvasmány, hogy ha egyébként nem akarsz most rögtön vásárolni belőle.
Mindkét kategóriának megvannak a maga előnyei és „hátrányai” vagy inkább mondjuk úgy, hogy erősségei és gyengeségei. De éppen azért szerepel mindkét konstrukció a szolgáltatásaink között, mert a megrendelői igények és az élethelyzetek is nagyon különbözőek. A kétféle megoldás pedig nem zárja ki egymást. Ha csak valami egyszerű logót szeretnél gyorsan, mert valahol meg kell vele jelenni, akkor adja magát az instant megoldás. De akkor is jó lehet, hogy ha egy új brand-et szeretnél indítani és még nem alakult ki igazán, így ha akarnád sem tudnád egy „rendes” logó tervezési folyamat során, jobban, pontosabban meghatározni az elképzeléseidet.
Nincs is értelme sorolni, mert olyan sokféle szituáció állhat elő, amikor előre megtervezett logotípiák jelenthetik a jó megoldást. Ha pedig eljut majd a márkád arra a színtre, hogy már pontosabban meg tudod határozni az igényeidet, illetve kialakult az egész annyira, hogy érdemes egy olyan logót terveztetni, amit azután majd évekig, évtizedekig használni fogsz, akkor jöhet a hagyományos megoldás.
Mutatunk néhány konkrét példát
Az előre megtervezett logotípiák első kollekciójának tervezése persze nem egy időben történt. Így nem is igazán foglalkoztunk azzal, hogy az egyes darabokat összehangoljuk vagy bármilyen módon megpróbáljuk egységes kínálattá alakítani. Ez egyszerre jó és rossz is: jó mert így sokkal változatosabb a felhozatal. Viszont talán egy picit rossz is, mert azért mutatkoznak bizonyos tartalmi/grafikai hasonlóságok.
A témákat illetően sem válogattunk különösebben, próbáltunk ebben is minél változatosabb ötletekkel előállni. Ugyanakkor mégis van néhány olyan téma, ami hasonló vagy legalábbis rokonságban van egy vagy több másik logotípiával.
A Bisztró logotípia és a Cukrászdás logotípia témáját tekintve kapcsolódik és nyilván ide sorolható még a Macaronos logotípia is. Talán némileg távolabbról, de azért egy kicsit szintén köthető pl. az Édességboltos logotípia és a Fűszer témájú logotípia is.
Kifejezetten modern betűtípusokkal és hangulatban készültek a tech-jellegű / témájú logotípiák, mint a Webes témájú logotípia, a VFX témájú logotípia, illetve a Média témájú logotípia. A kultúra különböző területeiről is probáltunk válogatni, így érdemes összevetni a Filmes logotípia, a Könyves logotípia, a Lemezkiadó témájú logotípia és a Művészeti helyszín témájú logotípia terveit.
A Női divat témájú logotípia, a Sportruhás logotípia, a Csajos divat témájú logotípia és a Divat tematikájú logotípia mind ugyanazt járják körbe, csak egészen különböző stílusban és ötletekkel. Feltétlenül ide kapcsolható még a Karóra témájú logotípia és a Hátizsákos logotípia is.
További ötletek és lehetőségek
Nagyjából az összeset fel tudnánk sorolni az előre megtervezett logotípiák sorozatából, illetve mindegyiket külön-külön is tudjuk még számos további tervhez kötni. Ezt a bejegyzést viszont inkább csak egy rövidebb, bemutató jellegű cikknek szántuk, de egyébként is célszerűbb inkább a teljes kínálatot végignézni.
Persze muszáj újra megemlíteni, hogy az előre megtervezett logotípiák csak bizonyos esetekben tudnak igazán hatékonyak lenni. Az instant logotípiák előnyeit, hátrányait és pontról-pontra történő összehasonlítását, a már említett blog bejegyzésben részletesen kifejtettük. Itt a honlapunkon pedig találtok néhány egyedi megrdenlésre készített munkát is a Logó kategóriában.
Érdemes mindent alaposan átböngészni, de mégjobb, hogy ha felveszitek velünk a kapcsolatot, elmondjátok, hogy mire lenne szükségetek és majd megpróbálunk segíteni, hogy közösen megtaláljuk a számodra idelis konstrukciót!
Végül pedig nézzétek meg a Tortás logotípiához készített promó videónkat!
Köszönjük a stock fotót: unsplash