Natúr papírok – Mother Earth
A jelenleg a piacon elérhető natúr papírok választéka szerencsére egyre nagyobb, ugyanakkor nagyon különböző alapanyagokról van szó. Néhány új papírcsalád közelmúltbani megjelenése okán, érdemesnek gondoltuk, hogy áttekintsük és pár szóban megemlítsük ezeket. Fontos viszont, hogy először pontosan definiáljuk, mire is gondolunk, amikor natúr papírokról beszélünk.

A különböző újrahasznosított papírokról, több bejegyzésünkben is tettünk már említést. Viszonylag gyakran szoktunk ezekkel dolgozni, sok különfél nyomdai anyag gyártása során. Mert bár a mi fő tevékenységünk a grafikai tervezés, a tipográfia, valamint a nyomdai előkészítés, ezekhez is elengedhetetlennek tartjuk az alapanyagok naprakész ismeretét.
Saját brandünk a Pimpernel webshopjába, a névjegyek között számos különleges papírra készített kártyát töltöttünk már fel. Egyébként nem csak újrahasznosított, illetve natúr papíros névjegykártyákat. A Fekete névjegy szivárvány fóliával készített névjegyeit pl. a 25%-ban ruhaipari rostok felhasználásával előállított Refit papírcsalád fekete változatára nyomtattuk. A Hat színből ragasztott öko-névjegy esetében pedig, több újrahasznosított, illetve natúr jellegű papírcsaládból is válogattunk. Közöttük az egyik a Heidi, amit részben kommunális hulladékból gyártanak, így egyedi jellemzője, hogy nincs belőle két egyforma textúrájú ív.

A Natúr névjegy vaknyomással készített változatait a 35% gyapottal gyártott Wild, a Négyzetes névjegy digitális arany nyomtatással készített kiwi és kakaó papíros sorozatát pedig, élelmiszeripari hulladékanyagok felhasználásával gyártott Crush kartonokra nyomtattuk.
Hosszan tudnánk még sorolni a példákat, a lényeg azonban csak annyi, hogy a natúr papírok kategóriáját, illetve magát az elnevezést is, leginkább általánosságban szokták használni. Mi az alapvetően natúr, természetes hatású, hangulatú, jellegű papírokat értjük alatta, függetlenül attól, hogy az egyébként újrahasznosított-e. A bejegyzés apropójául szolgáló egyik ilyen a Mother Earth kartoncsalád.
Újrahasznosított vagy csak annak látszik?
Részben azért is határoztuk el, hogy írunk egy bejegyzést a natúr papírok bemutatásáról, mert pont a Mother Earth egy igazán látványos megjelenésű változata ennek a kategóriának. Mert ez aztán tényleg egy kifejezetten natúr / természetes megjelenésű papírfajta, ugyanakkor nem újrahasznosított.

A gyári leírás így szól: A természet, a színek és textúrák óriási választékát kínálja számunkra. A Gmund papírgyár a Mother Earth papíron rögzíti ezt a bőséget. A gyorsan növekvő növényi rostok nagy aránya és a természetes színek használata intenzív tapintási és vizuális élményt ad, amely Kék bolygónk különböző helyeire repít bennünket.
Miről van szó tehát? Létezik egy csomó részben és néhány, 100%-ban újrahasznosított papírcsalád. Ugyanakkor az ember már csak olyan, hogy nem elég ha egy papír újragasznosított, annak is kell látszania. Ez a papír pedig igazán újrahasznosítottnak látszik, egyben nagyon természetesnek is, mivel tényleg nagyon természetes is. Nincs benne tehát semmi átverés: színeiben, felületében, tapintásában és hangulatában is egyértelműen természetes, natúr papírfajta.
Közben viszont rendelkezik azokkal a nyomtathatósági tulajdonságokkal, amelyekkel egy korszerű papíripari terméknek kell. Így ha valaki szeretne egy olyan nyomdaterméket gyártani, amely ezt a természetességet sugározza és a látványán keresztül kommunikálja is, de közben meg kell felelnie magának a funkciónak – pl. doboz, borító, stb. – akkor ez egy iagzán nagyszerű alternatíva.
Milyen technológiákkal nyomtatható?
Minden más nyomdai papír, így a natúr papírok esetében is, csak az egyik szempont a látvány. Sokkal fontosabb, hogy milyen technológiákhoz használható, hiszen ezalapján lehet azt eldönteni, hogy a papír megfelel-e valamilyen nyomdatermék előállításához. A Gmund papírgyár kidolgozott egy általános eljárást, amelynek lényege, hogy az összes papírjukat, ugyanazokkal a technológiákkal nyomtatják.

Egy-egy ilyen bemutató lapon lemérhető, hogy az adott papíron miként jelenik meg valamilyen nyomdai eljárás. Továbbá a különböző papírcsaládok is összevethetők, így ha egy konkrét nyomdai anyag kivitelezéséhez keres valaki papírt, akkor megtalálhatja a számára leginkább alkalmas típust. Az első két – legvilágosabb – lapon, hagyományos ofszet nyomás szerepel, mivel a sötétebb színeken az már kevésbé mutatós.

Ugyanakkor nem csak a pédányszám/ár összevetésben van különbség az ofszet és digitális nyomdai technológiák között. Az ofszet nyomtatás nagyon pontos, szemben a digitálissal, aminek technológiai hátránya, hogy a nyomat nem pontosan ugyan oda kerül az íveken. A szakmában ezt úgy hívják, hogy táncol a nyomat a papíron, ami nem jelent feltétlenül problémát. Ha viszont olyan terméket szeretnénk gyártani belőle, aminél fontos a passzerpontosság – pl. az ofszet után jön még egy aranyozás vagy dombornyomás –, akkor a digitális nyomtatás nem lesz megfelelő.
Másik szempont, hogy digitális nyomtatás esetén 300-350 gr a maximális anyagvastagság, amit a gépek még meg tudnak nyomtatni. Ezzel szemben az ofszet még 500-600 gr körüli kartonokra is képes rámenni. Ehhez kapcsolódik az adott papír felületi kiképzése is. A digitális gépek alapvetően a sima felületű papírokat „szeretik”, ezekre tudják a legjobb nyomatminőséget produkálni. Ofszet esetében nincs ilyen probléma, még az erősen textúrált felületű, mélyen barázdált papírokat is kiváló minőségben képes nyomtatni.
Ez pedig két olyan szempont, ami alapján számunkra kérdésessé válik egy papír használhatósága és muszáj ezt letesztelnünk.
Egy szín fekete szöveg nyomtatással
Az ilyen alapvetően vastag és textúrázott felületű natúr papírok esetében, az az első kérdés, hogy a digitális gépek egyáltalán elviszik-e. Ekkor még nem beszélünk arról, hogy milyen minőségben képes rányomtatni, csak azt vizsgáljuk meg, hogy egyáltalán tud-e rá dolgozni vagy simán elakad benne. Sajnos ez utóbbira is sokszor van példa és ilyenkor nincs mit tenni, marad az ofszet, illetve az egyéb nyomdai technológiák.

Egy szín fekete nyomtatással szinte nem is lehet hibázni, így szeretjük elsőre ezzel az eljárással kipróbálni az új papírokat. Mivel a nyomtatás ilyenkor maximálisan sötét, így szinte biztos, hogy megfelelő lesz a fedettség. Továbbá a szöveg alapvetően vékony vonalakból áll, nincsenek nagy teli flekkek, így még nagyobb valószínűséggel lesz jó a nyomatkép.
Ebből rögtön következik, hogy mindezek ellentéte pont az elmondottak miatt, kifejezetten problémás lehet. A színes nyomat – bármi is legyen az, fotó vagy grafika – biztosan világosabb lesz. És minél kisebb a fedettség, annál erősebben látszódik ki alóla a papír, vagyis annál kevésbé fedi el a papír részleteit. Ofszet nyomtatás esetében ez a probléma nem is jelentkezik, digitnél viszont foltos, csíkos, kopott, felhős, hiányos, stb. lesz a nyomat, vagyis egyszerűen nem szép.

Az első teszt tehát az egy szín fekete szöveg nyomtatás, alapvetően sikeres volt. Kezdésnek már az is nagyon jó, hogy a gép egyáltalán elvitte, a nyomtathatósági határon lévő, 350 gr-os vastagságú kartonokat. További eredmény, hogy az egy szín fekete nyomat is jól mutat rajta, így már biztosan tudjuk, hogy egy hasonló megoldással nem lesz probléma.

Ez azért érdekes, mert alapvetően az ember azt gondolná, hogy ha egy papírfajta valamelyik színváltozata nyomtatható, akkor az összes többi is az lesz. Sajnos azonban nem így van és nem csak ennél, hanem sok más papírnál is. Nincs rá technológiai magyarázat, csak a puszta tapasztalat, hogy a sötétebb színváltozatokat egyszerűen nem viszi el a gép.
További nyomdai eljárások
A Moher Earth natúr papírok tesztelésének következő lépése, a színes nyomtatás… lehetett volna. Mi azonban maradtunk még egy próba erejéig az előző mintadaraboknál és kipróbáltuk a stancolást. Ez az egyedi formára történő vágást jelenti, ami ebben az esetben egy boltíves kártya formátum. Elsőre talán ezzel kapcsolatban is felvetődhet, hogy ugyan már, miért ne lehetne stancolni? Egyébként a papírminta-könyv mellé készített bemutató lapok között, nincs stancolt változat. Illetve sok esetben volt már arra is példa, hogy amíg egy hagyományos síkvágás, minden probléma nélkül működik, addig egy stancolás során már előjönnek problémák.

Szerencsére ennél a papírnál nem jelentkezett semmilyen hiba, bár ez a boltíves forma, nem is túl bonyolult. De amitől tartottunk, hogy a rengeteg apró szál és rost miatt, nem lehet majd szép éles és egységes vágást elérni, szerencsére nem igazolódott be. A stancolásról és annak digitális alternatíváiról, részletesebben is írtunk már a Névjegykártya készítés paraméterei című bejegyzésünkben.
Magát a formát pedig többször is használtuk már pl. a Boltíves névjegy fekete-fehér nyomtatással és a Digitális arannyal nyomtatott bordó névjegyek esetében, egy rétegű kártyákhoz. Valamint a Háromrétegű boltíves névjegy digitfehérrel készített sorozatánál, három rétegben kasírozott kártyákhoz is. Egyedi megrendelésre készítettünk a Villa Porcelain számára, egy három kártyából álló szettet.

Visszatérve a tesztekhez: a színes digitális nyomtatással készült mintadarabok első sorozata, némileg vegyes eredményeket hozott. Ezért ezeken még szeretnénk tovább dolgozni, csakúgy mint a sötét papírok, digitális fehér és digitális arany nyomtatással készülő változatain.
Szerencsére itt vannak nekünk a gyári minta lapok, így tudunk még mutatni néhány különleges eljárást.
Különleges nyomdai- és felületnemesítő eljárásokkal
A Mother Earth natúr papírok esetében alkalmazható további eljárások közül a következő a magasnyomtatás, talán ismertebb nevén a letterpress. Ez az eljárás sokban hasonlít az ofszethez, ugyanakkor egyedi sajátosságokkal is bír. Ezek egyike az alapanyagba mélyen bele süllyedő nyomatkép, sajnos kevésbé látványosan jelenik meg.


Ezután következik az emboss-deboss, vagyis a vaknyomás és dombornyomás, utóbbiból egy ún. sculptured emboss, vagyis több rétegű, 3d dombornyomás, ami szimplán őrületesen jól néz ki!

A dombornyomásról egyébként nemrégiben tettünk közzé egy bejegyzést esküvői blogunkban Dombornyomott esküvői meghívók – egyre nagyobb választékban címmel, érdemes elolvasni. A vaknyomásról pedig egy korábban már említett cikkünkben találsz további infókat. A fólianyomáshoz vagy más néven prégeléshez használt, sötétebb árnyalatú bronzos fólia, valami elképesztően szépen mutat a sötétbarna papíron.

Végül a manapság sajnos egyre ritkábban alkalmazott szitanyomásra láthatunk egy gyönyörű példát. A sötét alapon világos szitanyomás önmagában sem egyszerű, mert gyakran előfordul, hogy a megfelelő fedettség elérése érdekében, akár 2-3 rétegben is rá kell menni a papírra.

Külön érdekesség, hogy itt kifejezetten vizes bázisú, tehát természetes és nem valamilyen UV-ra száradó, szintetikus alapú megoldásról van szó.
További natúr papírok
A natúr papírok általános bemutatásáról szóló jelen írásunk kezdetén még azt terveztük, hogy megpróbálunk egy átfogó képet adni. Viszont már most is elég hosszúra sikerült az írás. Így csak olyan kompromisszum mellett lehetne a további papírokról is írni, hogy azokat sokkal kevésbé alaposan említenénk csak meg. Ezért inkábba arra jutottunk, hogy azokról egy-egy további bejegyzésben ejtenénk majd inkább szót.

Mindenképpen meg szeretnénk mutatni részletesebben is, a már említett Used papírcsaládot, valamint a Les Naturals kartonokat. Utóbbinak különböző színváltozataival készítettük az Awakening Wilderness Natural – Levélmintás dombornyomott natúr meghívó és a Daydream Bright Natural – Vaknyomással díszített natúr meghívó mintadarabjait.
Ugyanakkor a Used pasztell és sötét árnyalataiból is kipróbáltunk két-két változatot a Royal Moment Pastell – Dombornyomással díszített pasztell meghívó és a Royal Moment Dark – Dombornyomással díszített sötét meghívó esetében. Ha érdekelnek az ezekről szerzett tapasztalataink, akkor érdemes beleolvasni a leírásokba. Szintén szeretnénk még szót ejteni a 100% gyapotból készült Cotton, valamint az aktuális újdonság a 100%-ban újrahasznosított Koehler Eco papírcsaládokról is.
Ha pedig egyszerűen csak szeretnél még infót szerezni, a különleges papírokból készített anyaginkról, akkor néhány kapcsolódóm bejegyzésünket is érdemes elolvasni. Az Egyedi névjegyek tervezése és gyártása valamint az Aranyozott tiszteletjegy az Őszi Esküvő Kiállításra című cikkeinkben, egyaránt szereplnek natúr, újrahasznosított és egyéb kreatív papírok is.
Tehát ahogy mondani szokás: stay tuned!, hamarosan jövünk egy hasonló bejegyzéssel.