Baromi drága névjegykártyát szeretnél? Jó helyen jársz, mert a letterpress névjegy még a legegyszerűbb, leginkább költséghatékony változatában is kategóriákkal magasabb áron készíthető csak, mint „bármilyen” más névjegykártya. Hogy miért is van ez így, az elég sok részletből áll és, hogy megéri-e, az talán még az előzőnél is komplikáltabb kérdés. Megpróbáljuk mindkettőt megválaszolni, de ez csak úgy lehetséges, hogy ha részletesen leírjuk magát a letterpress technológiát és az ahhoz kapcsolódó számos tudnivalót.
Letterpress névjegy – de mi is az a letterpress egyáltalán?
A letterpress technológia a 20-as, 30-as években alkalmazott nyomtatási forma. Magyarul magasnyomtatásnak hívjuk, de a neten fellelhető rengeteg minta miatt, az angol szóhasználatot még idehaza is többen ismerik. A letterpress nyomtatási technológia kétségtelenül egyedi és különleges eredményt ad, az idők során mégis kikopott a nyomdai eljárások közül. Ennek oka, hogy a nyomdai előállítás alapvetően ipari termelésnek számít és mint ilyen, meg kell felelnie az aktuális piaci elvárásoknak. A nyomdaipari termelés pedig úgy fejlődött, hogy rövidebb idő alatt, minél nagyobb mennyiséget lehessen előállítani, a lehető legkisebb költség mellett, hogy a gyártás minél költséghatékonyabb legyen.
A letterpress ezzel szemben inkább nevezhető iparművészetnek, semmint szimpla nyomdai produkciós előállításnak. Bár a nyomtatás során több automatizált munkafázis is van, összességében ez mégis egy 100%-ban handmade eljárás. Nem kihagyható belőle a humán munkaerő, sőt a nyomtatás érdemi része és főként annak minősége, csak a megfelelő szakmai tapasztalattal garantálható.
Speciális tudás és tapasztalat
A letterpress nyomtatás nem csak a géptől függ, hanem elsősorban a gépmestertől. Attól a szakembertől, aki egy személyben végzi a tervezést, a szedést, a nyomtatást, tehát a teljes előállítási folyamatot koordinálja. Egyszerre tipográfus és grafikus, valamint gépmester vagyis művész és iparos is. A nyomdatechnológiai fejlődés és ez a nagyon specifikus tudásigény is mind házzájárult ahhoz, hogy ezt a technológiát ma már csak kuriózumként alkalmazzák.
A People Of Print egy online közösség, amelynek tagjai a világ minden részéről csatlakoztak. Nem csak a magasnyomtatást, hanem sok hasonlóan különleges nyomdai eljárást alkalmaznak, ápolják azok hagyományait és életbentartják és tovább adják ezt a tudást. A letterpress mellett rengeteg szitanyomó, rizográf nyomó, linómetszet készítő és számos további eljárás gyakorlói is megtalálhatók. Érdemes szétnézni az oldalon, mert olyan különleges, művészi és ipari remekeket lehet találni, amilyeneket csak ritkán láthat az ember.
Letterpress vagyis magasnyomtatás – mit is kell tudni róla?
A magasnyomtatás a technológia fejlődési iránya miatt, egyszerűen eltűnt az idők során, nem csak nálunk, hanem a világon mindenhol. De teljesen nem szűnt meg, mert főként művészek, életben tartották és tovább vitték ezt a technológiát. De aztán történt valami, ami ellentmond mindannak amit eddig a magasnyomtatásról írtunk. Mégpedig az, hogy egyszerűen újra divatba jött, igaz nem olyan mértékben, mint ahogy azt megérdemelné.
Az emberek újra felfedezték maguknak, mert olyan minőséget, olyan egyedi nyomatképet, olyan összhatást lehet elérni vele, amelyet egyetlen modern nyomdatechnológiai megoldás sem képes reprodukálni.
A különleges eljárásnak és a fantasztikus minőségnek azonban megvan az ára. És itt most tényleg az árról beszélünk, mert először a megszűnésének, utóbb pedig a feltámadásának is ez az egyik mozgatórugója. Nem véletlen, hogy a legújabb kori virágzását is – részben – egy olyan műfajnak köszönheti, aminél az érzelmek, felülírják a racionalitást. Ez pedig az esküvők világa, az esküvői meghívók és különböző papírkiegészítők az egyik olyan ág, ami miatt a letterpress most újabb reneszánszát éli.
A világ különböző pontjain letterpress meghívókat kínáló cégek, sokszor a „once in a lifetime” – vagyis egyszer az életben – kategóriaként hivatkoznak rá.
Mi is ezen a területen kapcsolódtunk be a letterpress világába. Cégünk egyik tevékenysége az esküvői meghívók és kiegészítők tervezése és gyártása, amelyet Pimpernel brand név alatt végzünk. Amikor mi elkezdtünk letterpress esküvői meghívókat tervezni, mindössze egy-két nyomdaműhely volt csak, akik ezzel foglalkoztak. Így számunkra is igazi kihívást jelentett, hogy az ötleteinket és terveinket azután meg is tudjuk valósítani.
Azóta jelentős előrelépés történt e téren: több letterpress műhely is elindult, a papírkereskedők elkezdték a speciális alapanyagok forgalmazását és ami a lényeg, szépen lassan beszivárgott a köztudatba a magasnyomtatás. Egyre többen találják meg és ismerik fel e csodás technológia különlegességét.
Letterpress névjegy – vagy bármi más
Persze nem csak esküvői meghívók, hanem pl. letterpress névjegykártya illetve sok más papírtermék készíthető magasnyomtatással. Működésünk során nekünk is volt már szerencsénk több letterpress nyomtatással készülő anyagot tervezni, de sajnos nem eleget 🙂 Az egyik első anyag amit terveztünk, ez a névjegykártya, ami bizonyos szempontból egy nagyon egyszerű letterpress névjegy, más szempontból viszont rengeteget tudun róla mesélni.
Letterpress névjegy nyomtatása
A legtöbb nyomdatermék amivel nap mint nap mindenki találkozik, színes nyomtatással készül. A letterpress nyomtatás esetében viszont ún. direktszínekkel történik a nyomtatás. Nagyon leegyszerűsítve ez azt jelenti, hogy minden szín ami a nyomaton megjelenik, az egy külön színkivonat, amihez egyedi nyomóformára van szükség. A nyomóforma vagy klisé készítése persze már önmagában is egy költségtétel. De minden külön klisével történő nyomás esetén rengeteg munkafolyamat elvégzésére van szükség. A nyomóformák cseréje sem kis munka, de az egyedi festékek – direktszínek – betöltése, majd a nyomás végén az egész gép átmosása és tisztítása, bizony több órás procedúra. És persze ott van még maga a nyomtatás, amit színkivonatonként kell elkészíteni.
Ezért a letterpress névjegy minél több színnel készül, annál költségesebb lesz a kész termék. Az egy szín fekete nyomtatással készülő letterpress névjegy ezért költséghatékony, sőt mondhatjuk, hogy a legolcsóbb letterpress termék ami csak készíthető. De ez csak a saját kategóriáján belül értendő, hiszen bármilyen korszerű technológiával előállított névjegykártya, garantáltan a töredékébe kerül csak. Az egyik legfontosabb tehát amit el szeretnénkmondani, hogy a letterpress névjegy drága. Abszolute mértékben prémium kategóriás dologról van szó, így csak azoknak érdemes érdeklődni, akik értékelni is tudják és meg is tudják fizetni.
Jó ötlet a letterpress névjegy
Mindezek után pedig adja magát a kérdés, hogy ha a letterpress ilyen „macerás” és drága is akkor mégis miért érdemes, illetve érdemes-e egyáltalán ilyet csináltatni? A választ pedig mindenkinek magának kell eldöntenie. A következő szempontokat mindenképpen figyelembe kell venni, amikor letterpress névjegy készítéséről gondolkodunk.
Papír
Magasnyomtatáshoz jellemzően különleges, prémium alapanyagokat érdemes használni. Mert minél vastagabb alapanyagra készül a letterpress, annál erősebben mutatkozik meg e technológia egyik különlegessége: a nyomtatott felületek domborodó hatása. Mert minél vastagabb a hordozó, annál erősebben lehet belenyomni a grafikát. Persze lehet nyomtatni más, olcsóbb papírokra is, csak ha pont az egyik különlegességét szalasztjuk el a magasnyomtatásnak, akkor mi értelme egyáltalán?
Szerencsére ma már elég sok, tényleg különleges, illetve kifejezetten letterpress nyomtatáshoz való papírt lehet beszerezni hazánkban. (Bár éppen e cikk írásakor, több évtizedes visszatekintésben is különösen nagy problémák vannak a papíripar területén, a covid járvány egyik hatásaként. A papírgyártáshoz szükséges cellulóz alapanyag hiánya, illetve a logisztikai nehézségek is hozzájárulnak a beszerzési problémákhoz. De ezek idővel majd biztosan megoldódnak és a továbbiakban nem fog már gondot jelenti az ilyen prémium kartonok beszerzése)
Nyomóforma, klisé – letterpress névjegy esetén
A letterpresshez szükséges nyomóforma több különböző technológiával is előállítható. De ennek részleteibe nem szeretnék belemenni, mivel a működő letterpress nyomdáknak megvannak a saját megoldásaik, amelyek között nincs releváns minőségi / ár különbség. Viszont bármilyen klisé készüljön is, az alapvetően olyan, ami akár több tíz- vagy százezer nyomat készítésére is alkalmas. Tehát egy olyan – nem alacsony – fix költségtétel, amely bármilyen példányszám esetében jelentkezik. Minél kisebb mennyiség készül, annál magasabb lesz az egy példányra jutó költséghányad. Ugyanakkor minél magasabb példányszámot rendelünk, annál nagyobb lesz az összköltség.
Nem lehet, illetve nem érdemes kis példányszámot rendelni „próbáljuk ki” alapon, mert magának a klisének és a nyomtatásnak az ára ettől még nem változik, így érdemben nem csökkenthető a teljes büdzsé.
Ugyanakkor a nyomóformák – a készítési technológiától függően – bizonyos ideig tárolhatók, illetve később újra használhatók. Így ha a kliséket már egyszer elkészíttettük, akkor egy későbbi utánnyomás esetén azok költsége már nem jelentkezik újra. A példányszám meghatározása tehát különös fontossággal bír és sokkal nagyobb figyelmet igényel, mint egy szimpla digitális nyomatatás esetében.
Választható színek – nem csak letterpress névjegy esetében
Ahogy korábban már írtuk, letterpress nyomtatás esetén ún. direktszínekben kell gondolkodni. A panton színekről biztosan mindenki hallott már, így talán nem is lesz nehéz elmagyarázni, hogy miről van szó pontosan. A letterpress nyomdák általában készítenek maguknak egy saját színválasztékot, a már megrendelt és náluk készleten lévő – azaz választható – színekből. Ezért amikor a grafikát tervezzük, illetve a kiadvány nyomdai előkészítésén dolgozunk, akkor ezekkel a színekkel érdemes kalkulálni. A munkáink során elfordult már azonban, hogy olyan színt kért az ügyfelünk, ami nem volt a nyomdánkban, így azt meg kellett rendelni. Mondanunk sem kell, hogy így ez is plusz költslget jelent.
Grafikai tervezés
Mostanáig csak a konkrét gyártásról írtunk és nem került szóba az egyik legfontosabb részlet, maga a tervezés és a nyomdai előkészítés. A különleges technológiából adódóan, egészen másként kell a tervezés során gondolkodni, mint a hagyományos nyomdatermékek esetében. Olyan speciális technológiai, esztétikai, alapanyag ismereti tudásra van szükség, amelyet nem minden grafikus tud. Nem bennük van a hiba, mivel ezeket az imereteket ma már nem tanítják. Így ha valaki meg akarja tanulni, akkor sokat kell utána olvasni a neten és/vagy ki kell próbálnia és gyakorlati tapasztalatot kell szereznie.
De az egész korántsem ilyen egyszerű, mert nem lehet csak úgy egycsapásra abszolválni ezt a tudást. Nem is szeretnénk részletesen belemenni ebbe, mert lényegében a végtelenségig lehetne sorolni az érveket. Az általános tapasztalatunk az, hogy a magasnyomtatáshoz való grafikai tervezés, legalább annyira specifikus tudást igényel, mint amennyire különleges maga a letterpress technológia. Nem érdemes és nem is szabad bárkire rábízni.
Határidő
Erről szintén nem írtunk még, de a fenti részletekből eléggé evidens és könnyen ki is következtethető. Hogy letterpress névjegy esetén nem lehet a gyorsnyomdák aznapi határidejével kalkulálni. Az alapanyag beszerzése, a klisékészítés, nyomtatás, száradás, kötészeti munkák, stb., mind időigényes munkafolyamatok. Átlagosan minimum két hetes átfutással érdemes kalkulálni, de ez nagyrészt a választott paraméterektől függ.
Egyéb nyomdai paraméterek
Az eddig mutatott minták mind egylapos és egy oldalán nyomtatott kivitelezéssel készültek. De letterpress nyomtatás esetéebn is van lehetőség, hajtott, több oldalas formátumok készítésére. Ezeknek a megvalósíthatósága viszont már a választott papírtól, mérettől, a grafika jellegétől és egyéb további szempontoktól is függ. Ezért a magasnyomtatással készülő kiadványok esetén, nem csak specifikus grafikai tudásra, hanem az egész tecnológia alapvető és átfogó ismeretére is szüksége van a tervezőnek.
Korábbi munkáink között volt már három különböző nyelven készített, digitális nyomtatás és letterpress kombinációjával készített hibrid nyomat. De nemrégiben csináltunk egy mindkét oldalán egy direktszínnel nyomtatott, valamint rosegold fóliaprégelt meghívót. Egy ilyen meghívó elkészítése is komoly gyártási tapasztalatot és megfelelő előkészítést és produkciós tervezést kíván.
Bízunk benne, hogy egyre többen, egyre több letterpress kiadvány tervezésével fognak megtalálni bennünket az érdeklődők. Mert számunkra is élmény minden alkalom, amikor ezzel a különleges technológiával dolgozhatunk és még több tapasztalatot szerezhetünk ezen a téren is.
Letterpress névjegy egy szín fekete nyomtatással, két rétegben kasírozott cotton papírra
Már a címben sikerült összefoglalni azt a néhány részletet, amit szeretnénk még elmondani a letterpress névjegy készítésével kapcsolatban. A cotton papír, amire ezt a névjegyet készítettük, valójában nem is papír, hanem 100% gyapot, önamgában is egy különlegesség. Letterpress nyomtatás esetén gyakran használják, mivel akár már 300 gr-os súly esetében is, kifejezetten vastag. Ennek köszönhetően pedig látványosan jelenik meg rajta a speciális dombor hatás.
Amikor ezt a névjegyet készítettük, még a cotton papír is ritkaságszámba ment idehaza, örültünk, hogy egyáltalán a 300 gr-os változat elérhető. Ezért ha vastagabbat szerettünk volna készíteni, akkor muszáj volt az alapanyagot két rétegben kasírozni. Egy színtén 300 gr-os fekete kartont kasíroztunk hátoldalnak, ami esztétikailag is tökéletesen passzol az egy szín fekete nyomathoz. De ami a lényeg, hogy megfelelő vastagságot / alátámasztás aditt ahhoz, hogy jó erősen meg lehesen nyomni a grafikát.
Még több letterpress
A cikk írása előtt, elkezdtük összegyűjteni a korábban tervezett letterpress anyagainkat. Közben sok olyan anyagot is találtunk, amelyeket bár nem mi készítettünk, de mégis érdemesnek tartjuk a bemutatásra. Mert valami olyan speciális letterpress atribútum szerepel rajta, amit mindenképpen érdemes látni. Végül annyi anyag gyúlt össze, hogy rájöttünk, nincs értelme ennyi képet és szöveget összezsúfolni egyetlen bejegyzésben.
Ezért most csak erről a névjegyről írunk és majd egy következő bejegyzésben fogjuk bemutatni az említett anyagokat. De addig is szeretnénk bedobni néhány képet – előzetes gyanánt –, hogy ízelítőt adjunk abból, ami még várható.
Két direktszínnel nyomtatott letterpress kártyát terveztünk, amihez egy plusz címkét is kitaláltunk. Mindezt két színváltozatban készítettük el, így a gyártást is optimalizáltuk és a választék is szélesebb lett. Ráadásul ezt olyan sablonként alkalmazva találtuk ki, amelyhez digitális nyomtatással készítettük a személyre szabott hátoldalakat.
Egy kanadai pár megrendelésére készítettünk két színnel – arany és szürke – nyomtatott meghívót és bridal party kártyát, valamint borítékot.
Szintén egy szín fekete nyomtatással, de a hátoldalán monogramos vaknyomat díszítéssel készített meghívóból több változatot is terveztünk.
Összesen 14 grafikai- és színváltozatból álló sorozatot terveztünk letterpress nyomtatással, amiből borítékba ragasztható béléseket stancoltunk utána.
A bélések készítéséről kaptunk egy rövid videót is a nyomdából, amin ugyan nem sok minden látszik a bélésből 🙂 de maga a letterpress nyomás viszont egész jól!
Az egy szín fekete nyomtatással készülő letterpress meghívók esetében, nagyon fontos a jó tipográfia. A prémium papír, a letisztult tipográfia és a minőségi nyomtatás együttesen ad különleges hangulatot.
Ha érdekelnek a két rétegben kasírozott névjegyek, akkor érdemes elolvasnod néhány további bejegyzésünket!
Ha szeretnél szép letterpress anyagokat látni, kattints ide!