Ez a két rétegű névjegy vaknyomással készítve mindenképpen különlegességnek számít az aranyozott, illetve más színű fóliákkal prégelt névjegyek mellett. Bár a technológia lényegében ugyanaz, mégis van jópár extra szempont amit figyelembe kell venni. Továbbá van néhány technológiai követelméyn is, amit pedig mindenképpen be kell tartani a vaknyomással történő felületnemesítéssel készülő nyomatok esetében.
Pontosasn mi is az a vaknyomás?
Technológiai értelemben a vaknyomás prégelést / fólianyomást jelent, tehát ugyanaz történik, mint ha arany vagy ezüst fóliával prégelnénk. Ugyanúgy szükség van hozzá egyedi nyomóformára, illetve az árkalkuláció egy részét az ún. gépindítás, vagyis maga a fólianyomás munkafolyamata adja. Vaknyomást főként letterpress nyomatoknál, illetve fóliaprégelés esetén szoktak alkalmazni. Általában a fő témát kiegészítő, inkább díszítő jelleggel. Később majd ennek részleteire is kitérek, mert a lényeg végülis, hogy van egyetlen követelmény, aminek mindenképpen teljesülnie kell ahhoz, hogy értelme legyen a vaknyomásnak. Ez pedig a megfelelő anyagvastagság. Legalább olyan vastag alapanyagot kell használni, amin a vaknyomat már jól mutat, de a túl vastag hordozó alkalmazása is további kérdéseket, problémákat vethet fel.
Ez a két rétegű névjegy vaknyomással díszítve, két rétegben, kétszer 300 gr-os kartonból lett összekasírozva. Így a névjegy hátoldalára nyomott logó karakteresen jelenik meg, de nem rajzolódik át az előoldalra. Illetve a névjegy megtartja az alakját, nem deformálódik a nagy nyomáserőtől.
Két rétegű névjegy vaknyomással díszítve – amit a kasírozásról tudni kell
Az első lépésben már tisztáztuk, hogy a jó minőségű vaknyomáshoz, megfelelő anyagvastagságra van szükség. A papírnak elég vastagnak kell lennie ahhoz, hogy a vaknyomással készített motívumot kellő erősséggel bele lehessen préselni. Továbbá az is fontos, hogy a vaknyomat ne nyomódjon át a kártya hátoldalára és maga a kártya se deformálódjon.
De nem lehet a papír nagyon vastag sem, mert maga a kártya is furának fog tűnni ha túl súlyos és masszív. De a vaknyomás esetében azzal is számolni kell, hogy a klisének is van anyavastagsága. Ha vastagabb az alapanyag, mint a klisé nyomatmagassága, illetve a karton túl puha vagy a nyomás túl erős, akkor a klisé széle csúnyán belenyomódhat.
A vaknyomás és a különböző alapanyagok és papírvastagságok részleteiről, összefüggéseiről és a már megszerzett tapasztalatokról a végtelenségig lehetne írni. De inkább a két rétegű névjegy vaknyomással készített konkrétumairól szeretnénk írni. A két rétegű kasírozásra azért volt szükség, mert a névjegy előoldala digitális nyomtatással készült.
A digitális nyomdai technológiában 350-400 gr a maximális papírvastagság ami még nyomtatható. A hátoldali vaknyomatos díszítéshez viszont ettől vastagabb alapanyagra van szükség. Ezért a gyártást úgy terveztük meg, hogy kétszer 300 gr-os kartonból kasírozva fogjuk készíteni. Ha pedig már úgyis kasírozni kell, akkor plusz érdekességet vihetünk bele azzal, hogy két eltérő színű kartont kasírozunk össze.
Kétszer kettő – ezesetben három
A két eltérő színű papírrétegből való kasírozás ezesetben duplán indolkol volt. Mégpedig azért, mert a Creative Weddings by Landesz Kati közben létrehozott a cégen belül egy másik albrandet events néven. A két albrand logója, dizájnja, tipográfiája egységes, csak a fő színekben különböztettük meg őket. Így az events kapta a halvány drapp színt, a weddings pedig az élénk türkizt.
A digitális nyomtatással készített előoldal tehát mindkét névjegynél ugyanaz. A két eltérő színű hátoldal egyaránt a Keaykolour papírcsalád tagjai. A hátoldali vaknyomatos díszítést pedig egy menetben készült, így a nagyobb példányszám miatt az egy darabra jutó ár is kedvezőbb.
A technológiai sorrend tehát úgy alakult, hogy az előoldalak digitális nyomtatását követően – még ívenként – rákasíroztuk a hátoldalt. Majd darabokra vágva, egyesével került a hátoldalra a vaknyomat, mindkét névjeg változat esetén.
Két rétegű névjegy vaknyomással
A vaknyomás tehát lényegében nem más, mint hogy szín, illetve fólia nélkül, egyszerűen csak belepréseljük a nyomóforma rajzolatát a papírba. Így az adott motívumnak nem lesz az alapanyagtól eltérő színe, sőt pontosan ugyanaz marad a színe. A síkba belenyomódó felület által vetett árnyékok körvonala fogja látványosan és karaktersen kiemelni a díszített részt.
E ponton viszont fontos két képet közvetlenül egymás után betennünk, mert így lesz jól látható és tökéletesen érthető. A vaknyomással készített felületnek / grafikának tehát nincs színe, csak a ráeső fény által keltett árnyékok látszódnak.
Fontos azt is megemlíteni, hogy a vaknyomással készített motívum láthatósága nem csak a már részletesen leírt alapanyag és nyomáserő függvénye. Az is fontos, hogy az adott motívum rajzolata mennyire bonyolult illetve aprólékos. A vanalak mennyire vékonyak illetve a telibe nyomott nagy flekkek mekkorák. A papírnak nem csak a vastagsága, hanem a felületének simasága vagy épp textúráltsága is jelentős tényező. Mint ahogy az is, hogy a vaknyomat önmagában jelenik csak meg az adott felületen vagy további grafikával, tipográfiával a környezetében.
Vaknyomással készített további anyagok
Összegyűjtöttünk néhány fotót a korábban vaknyomással készített anyagainkból, hogy ezeket a grafikai/technológiai különbségeket szemléltetni tudjuk. Mert egy-egy fotó alapján sokkal könnyebben értelmezhetők a leírt különbségek.
Közepes vonalvastagság, illetve vékony flekkek esetén, a bonyolultab, részletesebb grafika is jól láthatóan kijön. Plusz érdekesség, hogy a finoman kalapácsolt felület tükörsimára préselődik, így nem csak a dombor hatás miatt, hanem az eltérő felületi textúráltság miatt is jól elválik a vaknyomásos motívum.
Még néhány hasznos tudnivaló
Sok másik bejegyzésünkben írtunk már részletesen a speciális alapanyagokról és azok paramétereiről. Valamint a két- vagy több rétegben történő kasírozást is sokhelyen említettük már. Ha szeretnél ezekről több információt kapni, olvasd el kapcsolódó cikkeinket!